Monday, May 7, 2012

Surat Beranak Amina

Alhamdulillah, hari ini anak Mama, telah sah didaftarkan sebagai seorang warganegara Malaysia dengan nama Amina Ann Hui Fen. Bagaimanapun, keturunannya yang sepatutnya didaftarkan sebagai Cina jika mengikut nasab bapa telah ditulis sebagai Melayu oleh jabatan pendaftaran. Tak apalah, agaknya itu rezeki Amina. Mungkin apa yang berlaku ada hikmahnya pada masa akan datang.

Om yang pergi uruskan pendaftaran nama Amina hadapi sedikit masalah. Dia sampai dipanggil masuk ke bilik ketua jabatan pendaftaran di Tumpat tu. Semuanya sebab nama Amina yang sedikit kontroversi.Yalah, nama Amina kan nama Cina. Di Malaysia, jarang orang Islam guna nama lain selain nama Arab.Jadi nama Amina dipersoalkan. Kata Om kepada orang tu, "Apa masalahnya dengan nama Cina? Kita pun bukan guna nama Melayu. Kita guna nama Arab. Orang Arab yang tak Islam di negara Arab pun guna nama macam kita."

Ketua pejabat pendaftaran tu sampai telefon Daddy untuk pastikan betul tak nak guna nama yang didaftarkan tu.

Tak apalah nama Amina lain dari yang lain. Nama Amina ada maksud yang baik. Amina maknanya yang amanah atau keamanan. Ann, nama keluarga Daddy bermakna selamat atau sejahtera. Hui Fen maknanya cerdik dan berbau harum.

Amina Ann Hui Fen mesti menjadi seorang "MACHINE" dan muslimah yang baik!  

No comments:

Post a Comment