Saturday, September 27, 2014

Selepas 10 Hari

Tambahan stor/ bilik di belakang dapur...

Pemandangan dari lorong belakang rumah

Pemandangan dari tepi/ dalam. Lantai basah sebab mereka bersihkan lepas habis buat kerja.

Tepi bilik kedua dan ketiga@ tapak mini indoor garden
Memang bersepah sebab belum siap sepenuhnya lagi. Sliding door sebagai ganti tingkap yang dipecahkan di Bilik B belum dipasang.

Halaman depan @ tempat letak kereta

Alhamdulillah, selepas 10 hari, inilah hasil kerja- kerja pengubahsuaian rumah kita. Mama rasa, kerja yang dibuat berjalan dengan agak cepat. Itu pun, Ustaz Ali kata dah lambat sebab masalah cuaca.

Di sini, Mama nak berbicara tentang masalah kontraktor rumah. Mama dapati, ramai orang lebih suka memilih kontraktor Cina berbanding Melayu. Alasan yang paling selalu diberi ialah kerja orang Cina lebih cepat dan cekap, serta bayaran perkhidmatan yang lebih rendah.

Mama bukan rasis (kalau Mama rasis, Amina dan Adam takkan lahir). Tapi, dalam memilih kontraktor atau apa sahaja urus niaga, Mama akan mengutamakan orang Islam terlebih dahulu (dalam konteks Malaysia, majoriti Islam ialah Melayu). Walaupun harga yang ditawarkan sedikit mahal dan ada sedikit kelemahan.

Sebabnya mudah. Kita mesti membantu orang yang lemah. Kita mesti menghulur tangan untuk memimpin orang yang baru bertatih. Contohnya antara Amina dan Adam, mestilah Mama dukung dan pimpin adik Adam sebab Adam masih kecil dan baharu hendak belajar berjalan sedangkan Amina dah boleh berlari, melompat dan memanjat.

Begitu juga dalam dunia perniagaan. Orang Melayu-Islam baru bertatih dalam bidang ini, sedangkan orang Cina sudah mempunyai empayar yang besar.

Mama bersyukur sebab dapat kenal ustaz Ali. Terima kasih kepada kawan Mama yang perkenalkan ustaz ini kepada Mama. Menurut kawan Mama, dia mula- mula dapatkan khidmat ustaz ini semasa nak ubahsuai bilik air di rumahnya. Dia dapatkan sebut harga daripada beberapa orang kontraktor. Semuanya mahu RM2500. Paling murah RM2400. Ustaz meletakkan harga sebanyak RM1500 sahaja. Ada lagi tawaran yang lebih menarik, ustaz boleh beri harga RM1000 saja kalau dia beli sendiri jubin.

Menarik kan?

Semasa mula- mula Mama hubungi ustaz, dia ada beritahu, kalau Mama mahu khidmat tukang Melayu, harganya mahal sikit, dan kadang- kadang lambat sikit. Mama beritahu dia, Mama tak kisah bayar sedikit mahal atau terpaksa menunggu. Yang Mama tak mahu, kerja terbengkalai atau tak sempurna, tak berbaloi dengan harga yang dibayar.

Memang orang Melayu terpaksa menjual mahal sebab mereka bayar harga yang lebih mahal kepada pembekal bukan Melayu.

Kalau orang Melayu sendiri tak mahu menyokong Melayu sebab harga mahal. Sampai bila pun peniaga Melayu akan terus jadi peniaga kecil.

Mama tak kisah bayar mahal, selagi mana harga itu dalam kemampuan Mama. Mama anggap lebihan wang yang dibayar itu sebagai satu sedekah kepada saudara seagama. Mereka berusaha mencari rezeki, apa salahnya kita bantu. Pekerjaan itu ibadah bagi orang Islam. Apabila kita membuka jalan untuk mereka bekerja, maknanya kita membuka jalan untuk mereka beribadah. Setiap sen yang orang Islam belanjakan untuk keluarganya itu dianggap sebagai sedekah. Kalau kita memberi wang untuk mereka belanjakan kepada keluarga mereka, bukankah kita membantu mereka untuk bersedekah.

Alhamdulillah,Mama tak menyesal pilih ustaz Ali untuk ubahsuai rumah. Beliau dah buktikan yang orang Islam pun boleh buat kerja dengan baik. Malah, frame untuk sliding door dalam bilik kedua tu dah lama ustaz siapkan. Tapi, sliding doornya yang Cina kedai tu lambat  siapkan, sebab itu tak boleh pasang lagi.

Tapi, ramai orang Melayu sendiri yang kalau dengan Cina, dia boleh sabar menunggu. Tapi, kalaulah orang Melayu yang buat lambat tu, mulalah riuh satu negara, orang Melayu lambat, tak boleh harap.......

Mungkin juga bukan salah pengguna, sebab Mama banyak juga dengar masalah yang ditimbulkan oleh peniaga/ penyedia perkhidmatan berbangsa Melayu- Islam yang memang buat kerja secara melepaskan batuh di tangga.

Jadi, kita orang Islam ni kenalah banyak muhasabah dan perbaiki diri supaya menjadi khaira ummah ...

Bagi orang yang di sekitar Nilai dan kejiranannya, memang Mama cadangkan supaya cari ustaz Ali untuk kerja- kerja renovation, wiring dan seumpamanya.

Memang berbeza kerja orang yang anggap kerja tu ibadah dan berpegang teguh kepada agama ni. 

No comments:

Post a Comment