Monday, September 15, 2014

Pengubahsuaian Bermula


Hari ini, kerja- kerja pengubahsuaian rumah kita bermula.

Mama rasa seronok sangat.

Sejak beberapa minggu lepas, Mama dah sibuk bawa Ustaz Ali, kontraktor yang akan menjalankan kerja pengubahsuaian meninjau rumah itu.

Mama pun jadilah pelukis pelan dan pereka dalaman tak bertauliah, buat lakaran penambahan ruang dan kabinet dapur untuk panduan ustaz Ali.





Hee... hee... disebabkan Mama nk cikgu, bukannya arkitek lakaran dibuat atas kertas buku tulis saja.

Lukisan pun macam murid pra sekolah.

Mama juga sibuk buat belanjawan berdasarkan sebut harga yang Ustaz Ali beri. Juga sibuk ke sana sini dan layari internet untuk tinjau harga barang macam jubin.

Mama buat kerja- kerja pengubahsuaian sebelum kita berpindah masuk supaya Amina dan Adam tak terganggu oleh bunyi bising dan habuk- habuk yang banyak.

Sebenarnya sekarang rumah tu ada penyewa. Nasib baiklah penyewanya anak- anak muda bujang. Cikgu sekolah Mama juga, dan mereka memahami. Macam mana pun, Mama kurangkan sewa mereka sebab mereka terganggu juga dengan kerja- kerja ni.

Pagi-pagi lagi Mama dah keluar beli jubin untuk dipasang di stor yang baru nak dibina dan garaj kereta.

Baru Mama tahu yang untuk garaj kita kena guna jubin yang tebal dan lasak. Istilah yang digunakan dalam pembinaan nk ialah heavy duty.

Jumlah semuanya ialah RM 1322. Nasib baik di Nilai mudah untuk Mama ke beberapa kedai untuk bandingkan harga. Tapi Mama ke dua buah kedai saja, ikut saranan kawan -kawan.

Mama tak larat dan kesuntukan masa untuk survey  banyak sangat.

No comments:

Post a Comment