Wednesday, September 10, 2014

Amina Terus Belajar

Amina terus membesar dan belajar banyak perkara.

Sekarang, Amina suka bertanya. Apabila lihat sesuatu (serangga dsb) Amina akan tunjuk dan tanya "Apa tu, Mama?"

Entah kenapa, Mama berasa sangat bahagia mendengar soalan Amina tu. Mungkin sebab soalan itu menunjukkan yang anak Mama sedang dalam perjalanannya untuk mencari seorang ilmuwan.

Mama akan cuba jawab soalan Amina dengan penjelasan sebaik mungkin. Mama mahu kognitif Amina berkembang dengan baik.

Mama teringat satu peristiwa semasa Mama mengandungkan Amina. Ketika itu Mama ke klinik untuk pemeriksaan bulanan. Di situ, ada seorang budak lelaki berusia lebih kurang 4 tahun yang datang bersama ibunya.
Bagi Mama, budak itu cukup cerdik. Dia banyak bertanya "Apa tu?" apabila melihat atau mendengar sesuatu.
Tiba- tiba, ada bunyi yang agak kuat kedengaran dari dalam sebuah bilik. Dia bertanya kepada ibunya dengan perasaan ingin tahu, "Apa tu?"
Ibunya menjawab, "Hiii, takut- takut".
Budak itu terus lari dan duduk dekat ibunya.

Mama berasa sedih melihat cara ibu budak itu melayan pertanyaan anaknya. Budak itu tidak mendapat jawapan yang sepatutnya bagi soalan yang ditanya. Perasaan ingin tahu yang sepatutnya mendorong dia menjadi lebih cerdik seakan disekat oleh ibu sendiri.

Mama berjanji kepada diri untuk tidak melayan anak- anak Mama seperti itu. Apa salahnya menerangkan sesuatu dengan tepat dan logik.

Mama sendiri tidak pernah mangajar Amina takut tak bertempat. Ada masanya, Amina takut mendengar bunyi mesin pengisar dsb. Mama bertahu Amina "No need to be scared. That is only sound. It's not dangerous. That is blender."

Anak Mama tak boleh membesar sebagai penakut sebab anak Mama nak jadi pejuang Islam. Anak- anak Mama mesti berani dan kuat.

Sayang Amina!


No comments:

Post a Comment