Saturday, September 20, 2014

Permainan Yang Mengajar

Amina dah kenal banyak nombor bahasa Melayu dan bahasa Arab.

Mama hanya ajar Amina mengira dalam bahasa Melayu dan Inggeris. Mama jarang kenalkan Amina dengan bentuk nombor. Hanya nombor 1 yang Amina dah kenal sejak berumur setahun sebab Amina kenal logo 1Malaysia. Nombor 3 Amina tahu sebab Mama ajar Amina tengok saiz untuk bezakan antara baju adik dan baju Amina.

Amina tahu mengira dan mengenal nombor bahasa Arab melalui permainan. Begitu juga dengan nombor lain dalam bahasa Melayu.


Telefon ini Mama beli di pasar malam dengan harga RM15. Laptop itu pula Mama kirim pada Auntie Zirah beli di Mekah, juga dengan harga RM15 (Rial).


Inilah permainan yang mudah dan murah, tetapi membantu dalam pengajaran. Mama rasa para ibu bapa patut beli mainan ini untuk anak- anak.

Melalui telefon itu, Amina bukan sahaja belajar nombor, Amina turut belajar nama- nama bentuk (triangle, square, circle, heart).

Mama harap selepas ni Adam boleh manfaatkan pula permainan ini. Sekarang ni pun Adam memang suka berebut permainan ni dan permainan lain dengan kakak. Tapi Adam ambil untuk tepuk- tepuk dan masukkan dalam mulut saja.

Sayang anak- anak Mama, Amina dan Adam.


Amina suka betul apabila keluar muzik "Teng...teng teng...teng teng teng teng teng teng... Excellent!" kalau Amina tekan nombor yang betul. Lepas tu Amina dah tak dengar soalan "Where is number....?", jadi Mama lah yang kena cakap nombor berapa yang ditanya.

No comments:

Post a Comment