Wednesday, June 13, 2012

Khatan & Simpanan

11 Jun 2012, Amina genap 41 hari.

Sekali lagi Mama bawa Amina ke Pusat Perubatan An-Nisa', tempat Amina dilahirkan. Kali ini, Amina pergi untuk dikhatankan. Berkhatan merupakan perkara sunat bagi kanak- kanak perempuan Islam. 

Sama macam waktu disuntik dulu, Amina menangis sekejap saja. Lepas tu Amina diam macam tak ada apa-apa berlaku. Kuat sungguh anak Mama ni!

Pada hari yang sama juga, Mama membuka akaun untuk Amina di Kuwait Finance House (KFH).Simpanan yang pertama untuk Amina.

Tujuan Mama berbuat demikian bukanlah untuk menjadikan Amina seorang yang materialistik. Sebaliknya, Mama mahu Amina menjadi seorang yang bijak merancang dan sentiasa membuat persediaan untuk masa hadapan.

Orang Islam mesti menjadi seorang yang kaya sebab kita menyembah Allah Yang Maha Kaya. Allah cintakan mukmin yang kaya kerana mukmin yang kaya boleh memberikan banyak manfaat kepada orang lain  menggunakan hartanya dan Allah suka kepada orang yang banyak memberi manfaat kepada orang lain.

Amina akan Mama didik menjadi seorang yang zuhud terhadap dunia. Tetapi, menjadi  zahidah bukan bermakna Amina perlu menjadi fakir. Zuhud bukan bermaksud kita tidak memiliki harta. Zuhud diibaratkan seperti kita dikelilingi oleh gunung emas tetapi emas tersebut tidak masuk dalam hati kita.

Mama doakan Amina Ann Hui Fen menjadi seorang yang kaya jiwa dan kaya harta!


اَللهُمَّ اجْعَلْ الدُّنْيَا فِي يَدِي وَلاَ تَجْعَلْ الدُّنْيَا فِي قَلْبِي

Ya Allah, jadikan dunia berada di tanganku tetapi jangan jadikannya berada di dalam hatiku

No comments:

Post a Comment