Tuesday, June 5, 2012

Amina Botak!

“Bersama seorang anak satu akikah, maka tumpahkan untuknya darah (yakni sembelihan akikah) dan bersihkan kotorannya (yakni mencukur rambut).” [Shahih al-Bukhari, no: 5472, Fath al-Bari, jld. 27, ms. 24]

Semalam, Mama dah sempurnakan satu lagi sunnah untuk Amina. Mama dah cukur rambut Amina sampai botak! Nanti, rambut Amina akan ditimbang dan dinilai dengan berat perak.  Mama akan sedekahkan wang bersamaan nilai perak tersebut, sesuai dengan sunnah Nabi Muhammad s.a.w.

Mama akan cuba laksanakan semua sunnah dalam menyambut kelahiran Amina dengan harapan Amina akan membesar sebagai seorang yang mencintai Rasulullah dan sunnah Baginda.  

Hmmm...semalam Amina tak mahu tidur lagi. Amina asyik nak menyusu sehingga jam 2 pagi. Kata orang, ada bayi yang baru dicukurkan rasa tak selesa sampai dia tak nak tidur. Mungkin juga Amina rasa tak selesa. Hari ni pun Amina tak mahu tidur. Tapi nasib baiklah Amina boleh duduk lama sikit dengan tak merengek. Tiba- tiba Mama sedar, mungkin dah sampai masanya untuk Mama berikan Amina apa- apa ilmu. Hari tu Mama asyik bimbang sebab Amina asyik tidur dan menetek. Bila masa nak ajar Amina? Kata orang, bayi dah boleh mula belajar sejak dalam kandungan lagi?

Sayangnya, Mama tak ada flash card  Alif Ba Ta. Mama tak sempat beli sebelum bersalin tempoh hari. Mama pun ajar Amina mengenal anggota badan dan nyanyi Alif Ba Ta. Nanti, apabila ada kesempatan, Mama akan keluar beli kad imbasan untuk Amina.

Amina separuh botak

   Amina dengan gaya baru!

No comments:

Post a Comment