Thursday, June 28, 2012

Jantung Amina



Hari ini, Mama bawa Amina ke USAINS, HUSM. Temu janji Amina semalam telah ditangguhkan ke hari ini sebab doktor tiada di klinik semalam.

Doktor sahkan ada lubang kecil pada jantung Amina. Lubang antara atrium kanan dan kiri jantung tu wujud bagi semua janin semasa dalam kandungan.Sepatutnya lubang itu tertutup apabila bayi tersebut dilahirkan tetapi dalam kes Amina, lubang tersebut tidak tertutup. Oleh sebab itu, bahagian kanan jantung Amina terpaksa bekerja keras sikit sebab banyak darah pergi ke situ.

Menurut doktor, ada kemungkinan lubang itu tertutup dengan sendirinya apabila Amina semakin besar. Tetapi, ada juga kemungkinan lubang itu tidak tertutup. Apabila keadaan yang kedua berlaku, Amina terpaksa dirawat untuk menutup lubang tersebut.

Amina perlu ke hospital lagi 6 bulan selepas ini untuk lihat sama ada lubang itu tertutup atau tidak.

Apapun, keadaan Amina tidak serius. Mama bersyukur sebab Amina tak hadapi masalah yang lebih teruk. Amina tetap nampak sihat dan ceria.Semoga kesihatan Amina terus terpelihara. Tak apalah Allah beri kita sedikit ujian. Allah nak duga kesabaran kita. Bukankah Allah dan berfirman dalam al-Quran yang Dia akan berikan ujian kepada kita dengan sedikit ketakutan, kelaparan dsb? Allah juga menjanjikan berita gembira untuk orang yang sabar....

Mama tak boleh menulis panjang- panjang sebab Amina dah menangis. Sejak tahu jantung Amina berlubang, Mama rasa takut nak biarkan Amina menangis kuat- kuat, takut jantung Amina makin tertekan.

Ai Amina!

No comments:

Post a Comment