Tuesday, January 14, 2014

The Second "MACHINE" Story

"MACHINE" (MAlay + CHINEse) Mama telah hadir ke dunia tanggal 2 Januari 2014.

Pagi 1 Januari 2014
Mama bercadang untuk menempah tiket kapal terbang yang Daddy minta, iaitu, pada 9 Januari 2014. Daddy mahu balik pada tarikh tersebut kerana Mama dijangka bersalin pada 10 Januari. Mengikut pengalaman lepas, Mama bersalin awal sehari daripada tarikh jangkaan. Tapi Mama menangguhkan dulu pembelian tiket itu sebab Mama nak bersarapan terlebih dahulu. Langsung Mama terlupa...

10. 30 pagi
Mama ke tandas. Mama dapati ada sedikit kesan darah pada seluar dalam. Tidak lama kemudian, perut Mama mula berasa tidak  selesa. Mama tidur. Amina duduk saja dalam bilik bermain dan membaca buku di sebelah Mama.

12.00 tengah hari
Mama bangun tidur. Ada terasa kontraksi sekali- sekala. Darah masih keluar sedikit- sedikit, bercampur lendir. Mama makan tengah hari dan bercadang untuk ke Pusat Perubatan an- Nisa' selepas solat Zohor. Kadang- kadang, kontraksi yang datang terasa sangat menyakitkan.

Mama maklumkan keadaan Mama kepada Daddy yang ketika itu dalam perjalanan pulang dari Pulau Pinang. 

Selepas solat Zohor, kontraksi tidak terasa. Mama menangguhkan rancangan ke hospital. Tidak lama kemudian, kontraksi datang lagi. Mama agak ragu- ragu dengan tanda- tanda ini memandangkan semasa Amina, air ketuban pecah terlebih dahulu. Akhirnya, Mama pergi juga ke hospital.

3.00 petang
Mama tiba di hospital. Denyutan jantung bayi diperiksa. Apabila jururawat memeriksa bukaan jalan, bukaannya baharu 1 cm. Mama diberi pilihan untuk terus menunggu di hospital atau pulang ke rumah terlebih dahulu. Mama memilih untuk pulang ke rumah sebab memikiirkan tentang Amina yang hanya bersama Mak Yah, pengasuh Amina di rumah.

9.30 malam
Setelah selesai solat Isyak dan makan malam. Mama ke hospital semula. Kali ini, Amina dan Tok Yah ikut sama. Amina akan bermalamdi hospital dengan Mama, Jaddah dan Tok Yah sebab Mama tak mahu Amina terasa ketiadaan Mama. Tok Su Mat yang hantar Mama ke hospital. Di hospital, sekali lagi dijalankan CTG dan Mama diberi ubat untuk buang air besar.

Bilik di hospital penuh, tetapi ada pesakit yang baru bersiap-siap untuk keluar. Tok Su dan Cu Alif layan Amina sementara menunggu waktu untuk masuk ke bilik.

11.00 malam
Kontraksi yang Mama rasakan makin kerap, iaitu, kira- kira tiga minit sekali, dan amat menyakitkan. Tetapi, apabila diperiksa bukaan jalan, masih lagi 1 cm.

Hampir jam 12, barulah Jaddah, Tok Yah dan Amina dapat masuk ke bilik. Mama juga diminta berehat di bilik terlebih dahulu memandangkan bukaan jalan masih kecil. Di bilik, Mama lihat Amina sudah tertidur atas dukung Tok Yah. Mama terus  berjalan-jalan di sekeliling bilik menahan kesakitan sebab kalau berbaring, Mama rasa lebih sakit.

1.00 pagi
Mama minta Jaddah telefon jururawat supaya datang memeriksa bukaan jalan sebab Mama dah rasa sangat sakit. Jururawat datang. Pada mulanya, dia tidak yakin yang bukaan jalan Mama dah banyak sebab katanya perut Mama tak mengeras. Maknanya Mama belum hendak bersalin lagi. Tetapi, apabila dia  periksa jalan, bukaan sudah 4 cm.

1.30 pagi
Jururawat datang bawa kerusi roda dan sorong Mama ke wad bersalin. Kontraksi semakin kerap dan sangat menyakitkan. Kalau semasa Amina dahulu, Daddy ada bersama Mama, sekarang Mama bersendirian menahan kesakitan. Apabila kontraksi datang, Mama berpaut pada tiang besi untuk menahan sakit. Mama cuba ingat beberapa kebajikan yang pernah Mama buat dan bertawassul dengannya minta Allah kurangkan sakit dan mudahkan proses bersalin.

Mama juga meminta Jaddah yang menunggu tidak jauh dari situ berdoa dan membacakan al- Fatihah untuk Mama.

Hanya seorang jururawat menunggu Mama sebab ada seorang lagi ibu yang hendak bersalin. Bukaan jalannya sudah penuh dan Mama dapat dengar suara doktor dan jururawat lain mendorongnya meneran. Mama juga dapat dengar suaranya meneran dan mengeluh sebab bayi masih belum keluar. Semua itu menambahkan sakit  dan takut Mama. Dalam menahan kesakitan, Mama sempat berdoa supaya Allah permudahkan juga proses bersalinnya.

Sesekali, jururawat dan doktor datang memeriksa bukaan jalan Mama. Akhirnya, doktor mengatakan bukaan jalan Mama sudah 8 cm. Mama  terus berdoa supaya segalanya dipermudahkan. Hanya keluhan Allahuakbar dan doa "Rabbi yassir, wa la tu'assir wa tammim bil khair" yang Mama dapat ungkapkan untuk tahan kesakitan.

Akhirnya, doktor dan tiga orang jururawat datang kepada Mama. Bukaan jalan dah mencapai 10 cm. Air ketuban Mama dah keluar (dipecahkan?). Mama diminta mulakan proses meneran. Si ibu yang tadinya sudah dalam proses meneran, sudah diam. Tetapi bayinya belum lahir. Mungkin dia dah kehabisan tenaga.

Mama cuba meneran apabila kontraksi datang. Kata doktor, dia sudah dapat melihat kepala bayi. Mama diminta meneran lebih panjang dan kuat. Dalam kesakitan, Mama sempat terdengar perbualan doktor dengan jururawat yang mengatakan mungkin bayi Mama akan keluar terlebih dahulu berbanding si ibu tadi. Mama berasa mendapat sedikit kekuatan.

Proses meneran terjadi beberapa kali. Mama terpaksa berhenti sebab nafas pendek, dan mulakan lagi.

2.41 pagi
Akhirnya, BAYI MAMA KELUAR MENJENGAH DUNIA! Sebaik sahaja anak Mama keluar, Mama tidak mendengar tangisan. Mama terdengar doktor berkata "Patut la susah, umbilical cod terbelit leher" Kemudian Mama dengar bunyi doktor menggunting tali pusat, dan Mama dengar  tangisan anak Mama buat kali pertama. Kuat betul tangisan anak Mama.

Ya Allah, tidak terhingga syukur hamba kepada- Mu!

Doktor mengangkat bayi lelaki Mama dan menunjukkannya kepada Mama. Kemudian anak Mama dibawa ke sebelah untuk dibersihkan.

Mama terbiar sementara di situ sebab doktor bergegas semula kepada si ibu yang hendak melahirkan tadi. Bayinya lahir jam 3 lebih. Selepas itu barulah luka Mama dijahit.

4.15 pagi
Anak Mama dibawa kepada Mama untuk disusukan. Mama berasa seronok dapat memeluk dan menyusukan ADAM ANN WEI SHENG untuk kali pertama.

4.30 pagi
Mama di bawa masuk ke dalam bilik. Adam juga dibawa masuk bersama Mama sebab Mama nak susukan Adam lagi. Mama hantar SMS kepada Daddy mengkhabarkan kelahiran Adam.

Jam 5 lebih, Adam menangis dan Amina terjaga dari tidur. Amina diberitahu yang itu suara adik Adam, adik yang sudah lama disebut- sebutnya. Kak long Amina belum lagi melihat adik Adam tapi sudah mendengar suaranya.

Keesokannya, barulah Amina dapat melihat adik Adam.

Adam Ann Wei Sheng lahir pada hari pertama sekolah dibuka. Maknanya, Mama tak perlu minta cuti sakit sementara menunggu tarikh bersalin. Cuti Mama pun tak rugi sebab tak bertindan dengan cuti sekolah. Pandai betul anak Mama!

Mama sayang Adam dan Amina!

2 comments:

  1. Alhamdulillah.tahniah bertambah lg anggota keluarga Ann.semoga Adam Ann mjdi anak yg soleh.amin.doakan dayah ye kak fatimah.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih, Dayah. Insya Allah :-)

    ReplyDelete