Tuesday, January 28, 2014

Adam Masuk Hospital Lagi

20 Januari 2014 - Mama bawa Adam ke Klinik Kesihatan Pengkalan Kubor buat kali ketujuh untuk pemeriksaan jaundis.
Alhamdulillah, bacaan jaundis Adam telah turun ke 191. Mama bersyukur sebab menurut jururawat, sekiranya hari ini bacaan jaundis Adam di bawah 200, Adam tak perlu ke klinik lagi.

Rupa- rupanya, ada kejutan lain menunggu Mama di bilik doktor. apabila diperiksa, doktor dapati Adam bernafas agak kencang dan tidak normal. Mama maklumkan yang Adam sudah diserang selsema kira- kira seminggu.
Doktor segera mengarahkan supaya dibuat pemeriksaan kandungan oksigen dan darah Adam.

Keputusannya mengejutkan : Adam didapati telah mendapat jangkitan kuman di paru- paru! Adam perlu segera dimasukkan ke wad!

Pada mulanya, Mama bercadang hendak masukkan Adam ke hospital Pakar Perdana. Adam ditahan sementara di Klinik Kesihatan Pengkalan Kubor (KKPK) untuk diberi bantuan pernafasan dengan oksigen sementara menunggu ambulan dari Pakar Perdana datang.

Malangnya, sehingga hampir jam 3 petang, ambulan belum datang. Akhirnya, Adam dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II menggunakan ambulan KKPK. Lagipun, Hospital Pakar Perdana "takut" hendak menerima Adam apabila diberitahu Adam terpaksa bernafas menggunakan bantuan oksigen.

Khabarnya, rawatan pesakit yang menggunakan bantuan pernafasan oksigen di hospital tersebut melebihi RM 30K!

Inilah pengalaman pertama Mama menaiki ambulan. Banyak betul pengalaman yang Adam beri kepada Mama. Doktor Azura dan Sister Fatimah dari KKPK menemani Mama menghantar Adam ke HRPZ II. Mama tiba di sana kira- kira jam 4 petang.

Hanya Allah yang tahu perasaan Mama ketika itu. Mama cukup bimbang melihat keadaan Adam. Mama juga rasa terseksa apabila perlu sekali lagi bermalam di hospital, dengan keadaannya yang pastinya kurang selesa berbanding rumah dan terpaksa pula meninggalkan Amina.

Mama menangis lagi!

Adam ditempatkan dalam bilik 4 di Wad 2. Bilik Adam merupakan bilik pengasingan yang khusus untuk pesakit yang mendapat jangkitan kuman. Ada 4 bayi lain yang menghuni bilik tersebut. Adam merupakan yang paling tidak teruk. Apabila diperiksa, Adam didapati tidak perlu menggunakan bantuan pernafasan.

Mama berasa syukur juga. Darah Adam diambil untuk diperiksa dan Adam diberi antibiotik.

Bilik penginapan Mama agak jauh daripada bilik Adam. Susah juga untuk berulang- alik antara 2 bilik itu. Nasib baik bilik Adam berhadapan dengan bilik penyusuan. Jadi, malam itu Mama tidur di bilik penyusuan saja supaya Mama dapat dengar apabila Adam menangis minta susu.

Mama tidur di atas sofa saja. Keadaan tentulah tidak selesa. Tambahan pula bilik itu sangat sejuk. Perut Mama kembung sebab masuk angin.

Nasib baik Mama ada teman, seorang ibu lain yang menjaga bayinya yang menjadi jiran katil Adam.Jadi, keadaan tidaklah sunyi sangat dan Mama tidak terlalu melayan perasaan sedih.

Dua malam Mama berada di hospital. Dengan segala ketidakselesaan dan tak cukup tidur.

Sedih tengok keadaan Adam yang dah merasa tinggal di hospital sejak awal usia lagi. Tambah lagi apabila lihat kaki dan tangan Adam dicucuk dan diambil darah. Mama yang dah hidup lebih 30 tahun ini pun tak pernah dimasukkan ke hospital.
Tapi, Mama cuba positifkan fikiran. Mama cakap pada Adam, agaknya Adam ni akan jadi doktor suatu hari nanti. Sebab itulah Allah dedahkan kepada Adam suasana di hospital dari kecil lagi. Di hospital memang berbeza. Adam dikelilingi bunyi pelbagai mesin dan suara tangisan bayi dan kanak- kanak. Adam dah tak kisah dan boleh tidur dalam keadaan bising macam tu.

Tengah hari 22 Januari, doktor beritahu Mama yang Adam akan dibenarkan keluar wad sekiranya keputusan ujian darah Adam baik. Keputusan darah itu hanya boleh diketahui petang nanti.

Mama berdoa sungguh- sungguh supaya Adam dapat keluar hari ini!

Kira- kira jam 2.45 petang, Mama bertanyakan keputusan ujian itu pada doktor. Alangkah gembiranya Mama apabila doktor sahkan yang Adam dibenarkan keluar hospital petang itu juga.

Tapi, Adam perlu teruskan ambil antibiotik selama 4 hari di rumah. Pemeriksaan susulan perlu pada 5 Februari.

Mama bersyukur sebab dapat tidur di rumah. Mama dah rasa melayang- layang sebab tak cukup tidur. Kadang- kadang, Mama hampir terlepas Adam yang Mama pangku semasa menyusu sebab Mama hampir terlelap.

Mama sayang Adam!

No comments:

Post a Comment