Sunday, January 19, 2014

Amina dan Adam

Kini, Mama dah bergelar ibu kepada dua orang insan kecil, Amina dan Adam.

Sejak Adam berada dalam kandungan, Mama sering tertanya- tanya dan rasa berdebar untuk mengetahui macam mana agaknya perasaan mempunyai lebih daripada seorang anak.

Persoalan yang selalu Mama fikirkan ialah, mampukah Mama melayan anak- anak Mama secara adil dan tidak kelihatan melebihkan perhatian hanya kepada anak tertentu?

Sejak itu juga, Mama tambahkan lagi doa Mama. Kalau sebelum ini Mama selalu berdoa supaya Allah jadikan Mama seorang ibu yang sabar dan berhikmah dalam membesarkan Amina, kini Mama berdoa supaya Allah jadikan Mama ibu yang sabar, berhikmah dan adil dalam membesarkan anak- anak Mama.

Sebabnya, Mama selalu tengok ibu bapa yang asyik menumpukan perhatian kepada anak yang paling kecil dan abang serta kakaknya sentiasa menjadi sasaran kemarahan dan dipaksa mengalah dengan si adik, walaupun ketika si adik yang bersalah dalam sesuatu perkara.

Perkara itulah yang menyebabkan anak yang lebih tua memberontak dan jauh hati, dan menjadikan anak bongsu selalu manja dan mengada- ngada.


Mama tak mahu jadi ibu yang begitu!

Sejak kehadiran Adam, Mama akui, memang tiba- tiba sahaja Mama terasa Amina dah besar. Amina tidak lagi kelihatan cute dan manja macam dulu.

Agaknya, inilah perasaan yang dirasai oleh setiap ibu bapa, menyebabkan mereka melayan anak yang lebih tua seperti orang dewasa yang mesti tahu semuanya.

Jadi, Mama sentiasa ingatkan diri Mama, yang Amina sebenarnya masih terlalu kecil. Umur Amina baharu genap 1 tahun 8 bulan semasa Adam dilahirkan...

Kalau Amina sedikit mengada- ngada, itu memang fitrah bayi. Sebab Amina masih perlu sangat bermanja dengan Mama.
Kalau Amina datang untuk mengusap kepala adik, Mama tahu itu tanda Amina sayangkan Adam. Walaupun kadang- kala Amina usap kepala adik dengan agak kasar, itu sebab Amina belum tahu membezakan, Amina tak tahu yang adik masih kecil dan perbuatan itu boleh menyakitkan adik.

Jadi, Mama selalu cuba terangkan apa- apa kepada Amina dengan baik. Mama juga cuba sedaya-upaya untuk luangkan masa dengan Amina supaya Amina boleh bermanja dengan Mama seperti dahulu. Mama tak mahu kehadiran Adam menyebabkan Amina tersisih terus dan "kehilangan" Mama.

Sewaktu baharu lepas bersalin, memang Mama langsung tak dapat uruskan Amina. Mama terangkan kepada Amina yang Mama sakit. Mama sayang Amina tetapi Mama tak dapat dukung atau riba Amina sebab Mama sakit, bukan Mama tak sayang.

Apabila Mama semakin pulih, Mama cuba buat apa yang Mama dapat untuk Amina seperti pakaikan baju dan sebagainya.

Mama tahu Amina faham sebab Amina budak yang cerdik.

Mama mahu segera sihat supaya Mama dapat layan kedua- dua anak Mama dengan baik.

Mama mahu semaikan keceriaan dan kemesraan dalam hidup anak- anak Mama. Mama tak mahu sikap Mama yang menyebabkan anak- anak Mama tidak puas hati dan saling membenci antara satu sama lain.

Ya Allah, bantulah hamba-Mu ini untuk menjadi ibu yang paling solehah kepada Amina dan Adam!

Mama sayang Amina Ann dan Adam Ann.

Amina pujuk Adam yang menangis

No comments:

Post a Comment