Wednesday, January 8, 2014

Catatan Dari Katil Hospital

Mama menulis dari katil Hospital Kelaboran, Tumpat, Kelantan.

Insan baharu yang belum sempat Mama umumkan kehadirannya di blog ini sedang lena tenang di sebelah komputer riba Mama.

Kehadiran insan baharu ini juga telah memberikan Mama pengalaman baharu...

Buat kali pertama, Mama merasa bermalam di hospital kerajaan.

Alhamdulillah, setelah dimasukkan ke Wad 4 disebabkan bacaan jaundis (kuning) yang tinggi, 270, semalam, anak Mama dibenarkan keluar hari ini.

Mama mencatat sementara menunggu masa keluar, jam 2 petang.

Semalam, Mama menangis apabila diberitahu yang Adam perlu dimasukkan ke wad.

Mama sedih fikirkan keadaan Adam dan sedih nak tinggalkan Amina tidur tanpa Mama di rumah.

Tiba di hospital jam 2. 30 petang. Mama berasa terhibur pula apabila disorong menggunakan kerusi roda menyusuri laluan hospital yang luas, lapang dan bersih.

Di wad, Adam perlu diletakkan di bawah lampu. Tapi, Adam asyik menangis dan nak menyusu. Jadi, Mama kena pangku Adam dan susukan. Apabila Adam tertidur, Mama cuba letakkan Adam,tapi tak lama kemudian Adam terjaga dan menangis lagi.

Mama tak dapat nak ke tandas atau makan.

Sehingga malam, Adam asyik menangis sehinggakan jiran- jiran katil Mama dan jururawat datang bertanyakan khabar. Mama rasa sangat sedih dan tertekan.

Apabila Adam tidur kira- kira jam 12 malam, Mama terus pangku Adam selama lebih kurang setengah jam sebab takut Adam terjaga lagi.

Selepas itu, Mama yang menangis sebab rasa sangat penat, sedih dan tertekan. Mama tak putus- putus panjatkan doa supaya jaundis Adam berkurangan dan segera dibenarkan keluar.

Adam tidur bawah lampu kira- kira 2 jam. Jam 12- 2 pagi. Selepas itu, seorang jiran katil Mama bawa adam ke katil dan kejutkan Mama sebab Adam menangis lagi....

Esoknya, Mama terpaksa pangku Adam tidur dan berjemur sekali di bawah lampu dengan Adam.

Menariknya di hospital ini,Mama bertemu dengan insan- insan yang baik hati, yang sudi membantu walaupun baru mengenali dan tiada pertalian.

Syukur atas pengalaman!

Mama sayang Adam!



No comments:

Post a Comment