Wednesday, April 11, 2012

Hadiah Mama Untuk Baby Ann


Alhamdulillah, pagi ini, selepas solat Subuh, Mama berjaya mengkhatamkan bacaan al-Quran sebanyak 30 juzuk, sebagaimana yang Mama niatkan. Bacaan tersebut Mama mulakan pada 24 September 2011(ketika itu anak Mama berusia kira- kira 7 minggu dalam kandungan), Mama hadiahkan khusus untuk baby Mama.

Mama rasa, tiada lagi hadiah yang lebih berharga untuk seorang ibu berikan kepada anak yang disayanginya selain bacaan kalamullah ni.

Mama harap, bacaan al-Quran tersebut akan tersimpan kukuh dalam dada anak Mama. Mama harap, ayat- ayat al-Quran akan sebati dengan darah dan daging zuriat Mama, mengalir bersama darah menerusi urat- uratnya ke seluruh tubuhnya, untuk membentuk pemikirannya dan memandu seluruh hidupnya.

Masih ada 2 atau 3 minggu lagi anak Mama akan bersama Mama sebelum keluar menjenguk dunia ini. Masa yang selebihnya ini akan Mama gunakan untuk membacakan pula surah- surah pilihan dan ayat- ayat yang elok diamalkan oleh ibu- ibu hamil.

Satu peristiwa tentang tilawah al-Quran ini.Selalunya anak Mama akan bergerak- gerak, "membaca" bersama Mama selepas solat Subuh. Tapi, semalam, Mama rasa anak Mama diam saja semasa Mama membaca al-Quran. Selepas habis membaca, Mama usap perut dan bertanya : "Hari ni anak Mama tak baca al-Quran dengan Mama ya? Kenapa? Anak Mama mengantuk sangat ya, sampai tak boleh baca al-Quran?"

Hari ini, Mama dapati anak Mama kembali bangun tidur dan "membaca" bersama Mama. Anak Mama ni memang anak yang baik. Sekali Mama tegur saja dia dah dengar kata Mama!

Sayang anak Mama!


No comments:

Post a Comment