Wednesday, March 28, 2012

SEDIH!

Baru- baru ini, Majlis Buku Kebangsaan Malaysia ada membuka tawaran untuk program Pengkarya Guru. MBKM akan membuat kursus penulisan dan penerbitan buku kanak- kanak sebanyak 4 siri, iaitu, awal bulan April, Mei, Jun & Julai.Antara bimbingan yang akan diberikan ialah berkenaan penulisan story board, illustrasi, cara menerbitkan sendiri buku dan lain- lain. Peserta program juga akan diberi peluang untuk menerbitkan buku dengan penerbit- penerbit tempatan.

Yang seronoknya, Kementerian Pelajaran Malaysia akan menaja sepenuhnya penginapan dan makan minum peserta yang terpilih mengikuti kursus ini!

Mama sememangnya sangat berminat dalam bidang penulisan. Jadi, Mama mencuba nasib untuk memohon sebagai salah seorang peserta. Dalam permohonan itu, guru dikehendaki melampirkan contoh penulisan masing- masing untuk dinilai.

Jam 2.59 petang tadi, Mama dihubungi oleh seorang pegawai dari KPM, menyatakan yang nama Mama telah disenarai pendek sebagai salah seorang peserta. Beliau bertanyakan kesanggupan Mama untuk menghadiri keempat- empat kursus itu. Secara jujur, Mama menyatakan yang Mama memang tidak boleh menghadiri kursus siri 2 yang dijadualkan pada 4,5 & 6 Mei kerana Mama dijangka bersalin pada masa itu. Tetapi, Mama sanggup untuk menghadiri kursus siri 1,3 & 4 kerana Mama memang sangat berminat untuk mengikuti kursus itu.

Malangnya, Mama tidak dapat diterima sebagai peserta kursus kerana tidak boleh menghadiri keempat- empat siri itu. SEDIHNYA MAMA! Menitik air mata Mama kerana terlalu kecewa. Mama cuba kawal perasaan. Mama usap perut dan berkata, "Ya Alllah, aku sayangkan dan mahukan anak ini lebih dari segala- galanya."

Tak apalah, Mama tak dapat hadiri kursus yang Mama minat sebab baby Mama ni. Insya Allah, kalau ada rezeki, kursus itu akan diadakan lagi lain kali dan Mama boleh mohon lagi. Mama percaya dan yakin, kegembiraan yang bakal anak Mama berikan kepada Mama, lebih daripada keseronokan menghadiri kursus itu. Insya Allah.

Sayang baby Mama! 

No comments:

Post a Comment