Tuesday, March 6, 2012

Gula Oh Gula

Salah satu ujian yang wajib dijalani oleh ibu hamil ialah ujian kandungan gula dalam darah. Prosedurnya ialah, ibu tersebut perlu berpuasa dari pukul 10 malam. Keesokan paginya, dia mesti ke klinik untuk diambil darahnya. Selepas mengambil darah, dia mesti meminum segelas besar air glukos yang sangat pekat dan manis. Setelah 2 jam, sampel darahnya diambil lagi untuk dibanding bacaan gulanya dengan sampel darah yang pertama tadi.


Semalam, Mama ke klinik untuk ujian tersebut. Jam 8 pagi Mama sudah berada di klinik. Segala- galanya berjalan dengan baik sehingga Mama meminum air gula/ glukos. Rasanya? Yaaakkk! Dengan susah payah Mama menghabiskan air tersebut. Rasanya masa tu wajah Mama dah bertukar warna. Jururawat mengingatkan Mama supaya tidak muntah. Agaknya memang ada kes orang yang minum air tu sampai muntah.


Pada mulanya, Mama bercadang untuk balik ke sekolah dan meneruskan tugas sebelum datang semula ke klinik untuk ambil darah kali kedua pada pukul 10.30 pagi. Tapi selepas habis segelas air tu, badan Mama dah rasa lain macam sebab rasa air itu yang teruk, ditambah dengan keadaan perut yang kosong. Jururawat itu pun nasihatkan Mama tunggu saja di klinik sehingga waktu yang ditetapkan.


Mama pun duduk di katil yang ada dalam bilik tu. Tak sampai beberapa minit, Mama rasa perut bergelojak dan badan tak sedap. Puas Mama cuba tahan, tapi akhirnya.....UWEKKKK...Nasib baik Mama sempat ke sinki. Keluar agaknya separuh daripada air gula yang Mama minum tadi. Sebahagiannya jatuh di atas lantai.


Hmmmm...gagallah ujian gula Mama pada hari itu. Mama terpaksa ulangi lagi pada Khamis nanti. Ya Allah, seksanya nak kena minum air gula tu lagi. Mama balik ke sekolah dan terpaksa berehat di bilik rawatan. Muntah tu mengganggu seluruh sistem badan dan menyebabkan Mama berasa tidak sihat sepanjang hari.


Rasanya, dalam banyak- banyak ujian, ujian inilah yang paling sukar dihadapi. Kalaulah boleh dielakkan...mahu Mama elakkan.


Rasa takut sangat nak menghadap hari Khamis ni. Ya Allah, tolonglah. 


Cuma apabila ingatkan anak Mama yang bakal hadir lebih kurang 2 bulan lagi, Mama jadi kembali kuat untuk hadapi semua ujian semasa hamil ni.


Baby Ann, Mama ai ni.

No comments:

Post a Comment