Sunday, June 22, 2014

Membesarkan Bayi Jadi Anak Pintar


Dah lama  Mama nak kongsikan maklumat tentang buku- buku berkaitan perkembangan kanak- kanak dan kehamilan yang pernah Mama baca. 

Masa selalu tak mengizinkan!

Akhirnya, Mama berkesempatan juga buat perkongsian ini. 
Semoga anak- anak Mama tahu betapa seriusnya usaha Mama untuk menjadi seorang ibu yang berilmu!
Mama nak anak- anak Mama dibesarkan dengan baik dan menjadi manusia hebat yang menyumbang kepada pembangunan ummah dan manusia secara keseluruhannya.

Sebaik sahaja Mama tahu yang Mama hamil, inilah buku pertama yang Mama baca.

Buku ini menyentuh tentang pemakanan yang baik dan penjagaan kesihatan bayi secara keseluruhannya. Sebenarnya, untuk melahirkan anak pintar bukanlah dengan menggunakan cara- cara yang pelik dan bombastik, sebaliknya dengan cara menjaga pemakanan dan kesihatan sejak anak berada di dalam kandungan lagi. Selain daripada itu, penulis juga menyelitkan beberapa aktiviti yang boleh meningkatkan daya ingatan anak- anak.

Mama tertarik untuk berkongsi pandangan penulis tentang aktiviti bermain, menurut penulis, kegiatan bermain bagi kanak- kanak akan mencipta berjuta- juta "interkoneksi" sel otak. Anak yang kurang bermain, perkembangan otaknya menjadi kurang.
  
Sedikit petikan daripada buku tentang kepentingan pemakanan ibu dan bayi :

Kesempatan menambah pintar otak anak tidak datang dua kali. Sejak masih di kandungan ibu, agar tumbuh penuh, otak anak membutuhkan makanan sehat. Khususnya pada dua tahun pertama "masa tahun emas" anak, menu yang ibu beri menentukan nasib otak anak. Bila gagal terpenuhi pada masa itu, tak tersedia lagi waktu mengoreksinya di kemudian hari. Dan, makanan sehat di meja makan rumah tidak harus berharga tinggi.

Menurut penulis juga :

Tak ada kesempatan kedua menciptakan anak pintar. Sekali lancung tak mungkin bisa diperbaiki. Padahal, membesarkan anak menjadi unggul tak perlu ongkos berbiaya tinggi, atau teknik rumit untuk mulai melakukannya.


Penulis juga telah menyenaraikan antara perkara yang terjadi sewaktu proses persalinan, yang boleh mengurangkan kecerdasan bayi. Antaranya ialah apabila bayi tertahan lama di jalan lahir. Dalam keadaan itu, sel otak akan kekurangan asid pada waktu yang lama yang menyebabkan sebahagiannya rosak dan mati. Bayi yang lahir secara vacuum juga berisiko untuk menjadi kurang pintar.

Fakta inilah yang mendorong Mama berusaha sedaya upaya untuk cepat- cepat keluarkan Amina dan Adam semasa proses kelahiran kalian! 


Buku ini membincangkan lebih seratus tip sederhana yang perlu atau tidak boleh dilakukan supaya anak boleh menjadi seorang pintar suatu hari nanti.

Sedikit mengenai penulis :
Dr Handrawan Nadesul merupakan seorang doktor dan penulis yang prolifik. Beliau menjadi kolumnis dalam banyak majalah di Indonesia, juga giat memberikan ceramah serta menjadi jemputan dalam rancangan radio dan televisyen. Buku ini merupakan buku beliau yang ke-71.  



No comments:

Post a Comment