Tuesday, March 11, 2014

Amina dan "Ayah Pin" Yang Hilang

Sebelum tidur tadi, entah kenapa Amina berkali- kali sebut tentang "Ayah Pin". Amina minta Mama buka TV untuk tengok "Ayah Pin".

Kalau Jaddah dengar Amina minta nak tengok "Ayah Pin" atau sebutan lama Amina "Ipin", dia akan kata : "Mana ada Ipin sekarang."

Jaddah ingat Amina minta nak tengok Upin & Ipin. 

Sebenarnya, yang Amina maksudkan dengan "Ayah Pin" ialah aeroplane!

Walaupun masih kecil, Amina prihatin dengan tragedi kehilangan MH370 yang berlaku pada 8 Mac 2014. 

Mama selalu menunggu berita terkini tentang kehilangan pesawat itu di kaca TV. Mama beritahu Amina, "Tengok, ada aeroplane hilang. Kesian aeroplane!"

Amina memang mudah ingat apa yang diberitahu. Sejak hari itu, apabila tengok gambar kapal terbang, Amina sentiasa kata "kesian aeroplane".

Amina memang minat kapal terbang sejak kecil. Di halaman rumah di Nilai, Amina dapat tengok kapal terbang yang sedang terbang dengan agak jelas sebab rumah terletak berdekatan dengan lapangan terbang. Amina pelat. Jadi, sebutan aeroplane bertukar menjadi "Ipin". Akhir- akhir ini, jadi "Ayah Pin" pula.

Apapun, doa kami untuk para penumpang pesawat MH370. Kami berkongsi kesedihan dan debaran saudara- mara & sahabat handai 239 insan yang menaiki pesawat tersebut.

Ya Allah, rungkaikanlah misteri kehilangan MH370. Jangan biarkan kami, hamba-Mu yang lemah ini terus menunggu dalam kebingungan.

Semoga Amina terus menjadi insan yang prihatin terhadap makhluk lain di dunia ini!

Mama ai Amina!

No comments:

Post a Comment