Monday, September 30, 2013

Taman Untuk Amina

Mama berasa seronok tengok perkembangan Amina sekarang.

Sekarang, petang- petang, Amina dah pandai tarik tangan Mama dan ajak Mama "out".

Selain daripada rutin ke Taman Awam Nilai sekurang- kurangnya 2 kali seminggu, Amina akan keluar bermain di halaman rumah setiap petang.

Dengan keluar bermain, Amina belajar banyak perkara baharu. Amina suka tengok flower. Kadang- kala, ada rama- rama datang hinggap pada bunga untuk menghisap madu. Mama beritahu Amina, "The butterfly sucks honey from the flower, just like Amina suck milk and water from bottle". Amina sangat suka tengok rama- rama dan bunga. Amina akan cakap,  "ower...oney".

Amina dah belajar sains! 

Amina juga suka tengok spider. Kadang- kadang ada labah- labah kecil yang merayap di tangan Mama atau duduk dalam bakul basikal Amina.

Melihat perkembangan Amina, Mama mula berfikir untuk wujudkan taman mini di halaman rumah. Kasihan juga tengok Amina main dalam rumput yang agak panjang. Jadi, walaupun pada mulanya Mama tidak bercadang untuk buat landskap yang elok sebab kita hanya mendiami rumah sewa (kita dah tak jadi pindah ke rumah yang Mama beli sebab Mama dapati kawasan itu dekat sangat dengan kilang- kilang, jadi udaranya tidak segar), Mama ubah fikiran. Mama bercadang untuk buang rumput liar di halaman rumah dan tanam rumput karpet. Lagipun, halaman rumah kita kecil saja. Tiga atau empat rumput karpet dah cukup untuk Mama beli dan biakkan. Tak apalah Mama habiskan sikit duit pun untuk anak- anak Mama.

Mama berasa seronok tengok anak Mama semakin membesar dan terasa nak dedahkan Amina dengan banyak perkara supaya Amina membesar dengan lebih banyak pengalaman yang bermanfaat.

Mama nak jadikan rumah dan halaman rumah kita sekolah pertama yang sangat menyeronokkan untuk Amina dan adik.

Mama sangat bahagia tengok telatah Amina yang cerdik, ditambah pula apabila terasa gerakan adik Amina yang semakin aktif  di dalam perut Mama. 

Mama sayang Amina dan baby brother

Dua pasu bunga yang Mama beli untuk memulakan projek taman kita.

No comments:

Post a Comment