Thursday, September 12, 2013

"Buku Busuk" Amina

Kalau bayi lain ada "bantal busuk" yang tidak boleh ditinggalkan, anak Mama, Amina, agak berbeza. Amina ada sebuah "buku busuk". Mama menyedari hal ini apabila pulang berhari raya ke kampung tempoh hari, tanpa membawa pulang buku tersebut.

Inilah "buku busuk" Amina.


Inilah hasilnya apabila Amina "membaca" buku ini setiap hari.
Buku ini Mama beli dan Mama baca semasa hamil dahulu, dengan harapan anak Mama akan menjadi seperti Muhammad bin Ahmad Zahid, tokoh yang diceritakan dalam buku ini. 

Sejak kecil Amina minat dengan buku ini. Memang setiap hari Amina akan cari buku ini. Mama pernah sembunyikan buku ini apabila dapati Amina renyukkannya. Mama takut buku ini rosak. Tetapi, apabila Mama sorokkan, Amina akan pusing sekeliling ruang tamu cari buku ini. Amina akan sebut, "Ammad, Ammad...". Mama tak sampai hati tengok Amina tercari- cari macam tu. Jadi, Mama biarkan buku tersebut jadi bahan bacaan harian Amina, yang Amina akan baca entah berapa puluh kali sehari.

Walaupun Mama tahu Amina cari buku itu setiap hari, Mama sengaja tidak bawa apabila ke mana- mana sebab Mama takut Amina akan addict sangat dengan buku itu. Tetapi, apa yang Mama takuti terjadi juga. Semasa balik raya, pukul 12 malam Amina belum dapat tidur, Amina cari buku tersebut di rumah Jaddah. Amina jalan ke sana sini cari "Ammad"

Kesian Mama tengok Amina. Mama cari buku lain yang ada gambar Tuan Guru Nik Abdul Aziz untuk hiburkan hati Amina. Amina baca buku itu dan tenang sekejap. Tapi, tak lama kemudian Amina sebut "Ammad" lagi.

Nasib baik Amina dapat tidur juga malam itu.

Kejadian yang sama berulang pada malam esoknya...

Hmmm, memang Amina mewarisi Mama dan Daddy yang suka membaca. Semoga Amina menjadi seorang yang berilmu tinggi.

Mama ai Amina!   

No comments:

Post a Comment