Tuesday, February 5, 2013

Kehidupan Baharu Amina

Lamanya Mama tak menulis tentang Amina. 8 Januari lalu, Mama mula melapor diri di sekolah baharu, SK Desa Jasmin, Bandar Baru Nilai. Kita pun berpindahlah dari Sri Jaya ke Nilai. Mama kelam kabut sikit meninggalkan Sri Jaya.

Mama belum dapat rumah sewa di Nilai. Jadi, Mama berulang- alik dari rumah Nek Chik di Sungai Besi ke Nilai setiap hari. Perjalanan lebih kurang 40 minit. Jaraknya juga 40 km. Mama turun awal setiap hari, paling lewat 6.45 pagi. 

Sekolah baharu Mama ni selalu adakan mesyuarat di sebelah petang. Jadi, Mama selalu sampai lewat ke rumah, kadang-kadang hampir pukul 6 petang.

Kasihan, Amina. Petang- petang baru dapat jumpa Mama. Tapi, di rumah Nek Chik, ada ramai orang layan Amina. Amina seronok dan ceria di sana. Amina pun dah pandai macam- macam kemahiran sebab Nek Chik rajin melayan dan mengajar Amina.

Di sini, waktu mengajar dan tugasan di sekolah tidak banyak. Selalunya, Mama dapat selesaikan semuanya di sekolah. Jadi, apabila di rumah, Mama memang tumpukan perhatian kepada Amina. Cuma masalahnya perjalanan jauh meletihkan Mama. Sebab itu Mama tiada masa untuk benda lain termasuk menulis di blog Amina.

Bagaimanapun, semalam, Mama dah dapat kunci untuk rumah sewa di Nilai. Dekat dengan sekolah Mama. Jauh sikit je berbanding dengan rumah kita dengan sekolah di Sri Jaya dulu. Mama rasa lega sangat- sangat. Selepas ini, Mama akan ada lebih masa untuk anak yang Mama sayang.

Alhamdulillah, nanti kita akan mulakan kehidupan di tempat baharu. Bezanya, tak ramailah orang yang layan Amina lepas ni.

Mama ai Amina.

No comments:

Post a Comment