Tuesday, February 19, 2013

BRINGING UP BEBE


Semasa bersiar- siar di Kedai Buku Popular, Nilai bersama Amina dan Daddy pada cuti Tahun Baru Cina, Mama terpikat dengan sebuah buku.

Tajuknya, Bringing Up Bebe.

Sebelum ini, memang dah berpuluh buah buku dan artikel tentang pendidikan anak- anak yang Mama baca. Mama pun dah tak mahu beli lagi buku tentang ini sebab Mama rasa isinya lebih kurang sama.

Tetapi, buku ini berbeza!

Buku tersebut ditulis oleh Pamela Druckerman, seorang wartawan Amerika yang pernah bertugas di Perancis. Semasa tinggal di sana, beliau kagum dan tertanya- tanya apabila mendapati kanak- kanak dan bayi orang Perancis sangat tertib dan terkawal tingkah laku mereka. Dalam masa yang sama, mereka bukanlah pasif. Mereka tetap juga kanak- kanak yang ceria, aktif dan kreatif.

Hal ini (menurut penulis) berbeza daripada sikap anak- anak orang Amerika yang sangat sukar dikawal. Mama rasa, tidak jauh bezanya dengan anak- anak di Malaysia ini.

Percaya atau tidak, penulis menceritakan pengalamannya masuk ke sebuah kedai untuk membeli cenderahati semasa percutiannya di salah sebuah pantai di Perancis. Anaknya yang ketika itu berusia 1 tahun lebih menarik- narik baju T yang tergantung di situ. Seorang pekerja kedai itu memandang dengan jengkel dan berkata, "Oh, saya tak pernah jumpa budak yang buat macam ni sebelum ni".

Pelik kan? Mama rasa, kalau di Malaysia, bukan budak setahun lebih saja yang tarik- tarik baju macam tu, budak 10 tahun pun ada yang berlari- lari dan main- main barang apabila masuk ke kedai orang. 

Ibu bapa Perancis juga tidak tertekan dalam menguruskan anak mereka serta tidak perlu banyak menjerit. Anak- anak Perancis sangat mudah memahami dan mematuhi perkataan "tidak".

Semua ini membuatkan beliau cuba menyiasat dan membuat kajian tentang cara orang Perancis mendidik anak.

Kajian yang dibuat selama beberapa tahun, melalui penelitian, temubual dan sebagainya ini akhirnya dibukukan. 

Beliau dapati, perbezaannya bukanlah pada falsafah pendidikan anak itu, sebaliknya, orang Perancis melihat anak mereka daripada sudut yang berbeza.

Secara asasnya, orang Perancis menganggap bayi juga seorang manusia. Jadi, sebagai manusia, mereka mempunyai hati, perasaan, fikiran yang sama dengan kita, orang dewasa. Oleh sebab itu, mereka bertanggapan bahawa bayi boleh memahami dan menurut arahan. Bayi juga boleh mengikut disiplin dan mematuhi batasan sesuatu perkara.

Kefahaman dan tanggapan ini dikongsi oleh masyarakat Perancis secara keseluruhannya. Sebab itu, anak- anak kecil dilayan dan di"mesti"kan bertingkah laku mengikut etika yang betul. Hasilnya, anak- anak di Perancis membesar dalam keadaan beradab dan mematuhi peraturan.

Membaca buku ini, Mama menyedari satu kesilapan yang selama ini kita buat. Perasan atau tidak, selama ini ramai dari kalangan kita yang sebenarnya menganggap bahawa bayi atau kanak- kanak kecil itu "bukan manusia" (maksud Mama dari segi moralnya). Sebab itu kita "membenarkan" perlakuan salah dalam kalangan kanak- kanak. Apabila seorang anak mengamuk di khalayak ramai, merosakkan barang, bermain barang- barang di rumah orang, kita tidak melarang dengan alasan, "Alah, dia budak kecil. Bukannya tahu apa". Istilah "bukannya tahu apa" itulah yang telah menafikan kemampuan intelek dan emosi anak- anak daripada mempelajari sesuatu.

Hasilnya? Seperti ramai anak- anak yang Mama jumpa di sekolah atau di mana sahaja. Mereka tidak pandai mematuhi peraturan. Menjerit dan berlari tak kena tempat, memukul dan mengambil barang orang dan lain- lain salah laku.

Sebabnya mereka tidak dididik untuk menjadi "manusia" sedari kecil!

Banyak lagi perkara baharu yang Mama temukan dalam buku ini. Harap- harap, Mama dapat ilmu berguna daripada buku ini untuk membesarkan anak Mama menjadi anak yang lebih baik.

Mama sayang Amina dan mahu buat yang terbaik untuk anak Mama!

No comments:

Post a Comment