Saturday, August 16, 2014

Anakku Seorang Hafiz

Baku ini Mama beli semasa cuti selepas melahirkan Adam. Dibeli di Kedai  Buku  Muda Osman di Terbak,Tumpat.


Buku ini ditulis oleh Ustaz Mohd Solleh bin ab Razak yang juga seorang hafiz dan imam. Penulisan beliau santai tetapi tidak lari dari bentuk ilmiah kerana beliau memberi rujukan- rujukan kepada fakta yang beliau nyatakan.

Menariknya buku ini kerana di dalamnya dinyatakan sebab perlunya anak- anak dididik untuk menghafaz al-Quran sebelum mempelajari ilmu- ilmu lain. Setelah membaca buku ini, Mama berazam dan berdoa supaya anak- anak Mama dapat menjadi hafiz dan hafizah seawal usia mungkin.

Di dalam buku ini juga, penulis memberi tips-tips dan langkah untuk membimbing anak- anak menghafaz al-Quran. Antaranya yang Mama praktikkan ialah selalu memperdengarkan al- Quran kepada anakyangmasih belum boleh bertutur (yang ini Mama dah praktikkan sejak lama dahulu). Bagi anak- anak yang sudah boleh bercakap, ibu bapa boleh mengajar anak menghafaz dengan memperdengarkan satu ayat secara berulang- berulang dalam masa beberapa hari, dan dibaca secara perlahan-lahan (satu persatu) supaya anak boleh mengikutnya.

Cara ini juga Mama praktikkan kepada Amina. Lagipun, Mama tengok Amina boleh nyanyi lagu "Twinkle Little Star", "Insha Allah" dan "Tobat Maksiat" apabila selalu dengar. Jadi, lebih baik Mama gunakan kecerdikan Amina itu untuk Amina hafaz ayat- ayat Allah.

Setakat ini, Amina dah boleh baca surah al-Ikhlas, An- Nas dan tiga ayat al-Falaq dengan cara tersebut. Amina pelat dan agak sukar menyebut perkataan yang panjang. Jadi, apabila Amina boleh menyambung bacaan Mama daripada surah itu, Mama tahu yang Amina dah ingat. Kalau surah an- Nas, Amina boleh baca ayat kedua "malikin nas", dan ayat ketiga "ilahinnas" dengan penuh. Yang lain, Amina akan sambung- sambung yang Mama baca.

Mama akan terus berusaha sebab Mama mahu sangat anak-anak Mama jadi penghafaz al-Quran. 

Semoga Allah makbulkan!

Sayang Amina dan Adam!

No comments:

Post a Comment