Monday, December 29, 2014

Mengenang Detik Itu

Adam sudah menghampiri usia 1 tahun.

Mama asyik terkenang tarikh yang sama pada tahun lalu.

Tahun lalu, pada tarikh ini, Mama sedang menanti saat- saat kelahiran Adam. Penantian yang penuh debaran.

Hari ini, bayi yang Mama nantikan sudah berada di hadapan mata Mama. Adam bayi yang sihat dan ceria. Telatah Adam sentiasa menghiburkan ahli keluarga.

Adam suka bergolek- golek atas tilam. Setelah dapat kaki, Adam asyik berjalan ke sana sini. Sekarang, setelah dapat pensel warna, Adam selalu berjalan dengan kedua- dua tangan memegang pensel warna.

Apabila jumpa sejadah, Adam akan terus sujud. 

Pagi- pagi, Adam selalu cari tudung dan bagi pada Mama, cakap "Ba..ba..ba". selagi Mama tak pakai tudung dan dukung Adam keluar, Adam akan menangis dan merengek. Kalau Mama ambil tudung tu dan sangkut tempat lain, Adam akan menangis dan pergi ambil tudung tu lagi, bagi kepada Mama.

Adam juga dah faham apabila disuruh "kiss" dan "hug". Banyak perkara yang Adam dah faham. Apabila dapat sikat atau ikat rambut kakak, Adam akan letakkannya di rambut, dapat remote. Adam akan halakannya ke TV, paling menghairankan Mama, apabila dapat pensel warna, Adam ambil dan gosok- gosokkannya di atas kertas, sedangkan Mama belum pernah pun ajar Adam gunakan pensel warna sebelum ini.   



Melihat perkembangan Adam, Mama menyedari dan menginsafi betapa agungnya kebesaran Allah yang menciptakan makhluk bernama insan ini. Manusia sekecil Adam, walaupun tidak diajar secara langsung, faham banyak perkara. Betapa hebat Allah mencipta akal manusia sehingga dapat berfikir dan menaakul seawal kejadiannya.

Mama sangat bersyukur kepada Allah kerana dapat melihat bayi yang Mama lahirkan hampir setahun lalu di hadapan mata Mama pada hari ini. Mama tambah bersyukur kerana perkembangannya sangat positif.

Mama sedar, ada juga ibu yang sama menunggu kelahiran bayi seperti Mama pada tahun lepas, tapi, mereka tak berpeluang melihat bayi mereka membesar di hadapan mata seperti Mama pada hari ini.

Alhamdulillah, syukur ya Allah!

Mama sayang Adam sangat- sangat, walaupun ada masa Mama marahkan Adam sebab banyak kerenah dan suka menangis. 


No comments:

Post a Comment