Tuesday, November 13, 2012

6 Bulan

Alhamdulillah, Amina dah genap 6 bulan pada 2 November 2012. Sebagai bayi 6 bulan, Amina dah mula makan makanan pepejal. Mama beri Amina bubur nasi dan pisang.

Selama 6 bulan, susu Mama menjadi sumber utama tumbesaran Amina. Daripada seorang bayi yang kecil dan lemah, Amina sudah jadi bayi yang aktif, pandai meniarap, membebel dsb. Sekarang, bermula fasa lain dalam hidup Amina.Amina tidak lagi bergantung sepenuhnya pada susu Mama. Sudah ada sumber lain yang lebih banyak untuk Amina. Alhamdulillah, Mama bersyukur. Tetapi, jauh di sudut hati Mama , Mama menginsafi bahawa semakin terlerailah (secara fizikalnya) hubungan antara Mama dan Amina. Itulah juga yang terjadi bagi semua hubungan ibu-anak di dunia ini.

Pada 4 November 2012, Amina demam. Inilah kali pertama dalam sejarah, Amina demam. Sebelum ini, Amina tak pernah demam walaupun dicucuk imunisasi. Amina banyak merengek semasa demam. Pada mulanya, Mama cuma lekatkan Kool Fever untuk kurangkan panas Amina. Apabila badan Amina masih panas, Mama terpaksa beri Amina ubat demam.


Amina yang tetap ceria walaupun pakai Kool Fever

Dalam usia 6 bulan ini, berat Amina 6.5 kg dan panjang 65 cm.

Mama sayang Amina sangat- sangat!

No comments:

Post a Comment