Tuesday, August 7, 2012

Di Keheningan Malam...

Jam 2.00 pagi.

Mama bangun untuk tukar lampin Amina. Selepas lampin ditukar, dalam keadaan mata masih terpejam, Amina meronta- ronta dan nganga mulut. Tanda nak menyusu la tu. Mama pun susukan Amina dan tak lama kemudian Amina tidur semula.

Apabila tengok wajah comel Amina semasa tidur, bertambah- tambah kasih sayang dan rasa syukur Mama kerana Allah kurniakan Amina kepada Mama.

Dua tiga hari ini, Mama asyik terkenangkan nostalgia Ramadhan tahun lalu. Pada 5 Ogos tahun lalulah, Mama dapat tahu yang saluran tiub fallapio Mama tersumbat apabila menjalani pemeriksaan di Klinik Tey, Muar. Hanya Allah yang tahu betapa sedihnya perasaan Mama masa tu.

Pada masa tu, Mama tahu hanya Allah sahajalah yang mampu menolong Mama untuk membolehkan Mama hamil. Mama cuba mencari zikir dan selawat yang dapat membantu. Melalui sebuah buku, Mama dapat tahu bahawa Selawat Munjiah elok diamalkan oleh pasangan yang inginkan zuriat. Caranya ialah dengan membacanya sebanyak 500 kali sehari.

Mama cuba amalkan selawat tersebut. Setiap hari, semasa menunggu waktu berbuka, Mama duduk di sofa dan membaca selawat. 2 atau 3 minit sebelum waktu berbuka yang juga waktu mustajab doa, Mama panjatkan doa supaya dikurniakan zuriat yang baik. Memang Mama tak mampu nak baca selawat Munjiah sampai 500 kali sehari. Tapi, Mama baca sahaja seberapa banyak yang Mama mampu sebab Mama yakin Allah itu Maha Pengasih dan tidak akan membebankan hamba-Nya.

Pada akhir Ramadhan 1432, sepatutnya Mama datang bulan. Tapi, haid Mama terus tidak datang, sehinggalah Mama disahkan hamil beberapa minggu selepas Aidilfitri.

Betapa besar rahmat Allah. Mama cukup yakin akan janji dan pertolongan-Nya. Mama cukup syukuri akan anugerah-Nya, Amina Ann Hui Fen kepada Mama.

Maha Suci Engakau, Ya Allah!  

Amina membaca al-Quran

No comments:

Post a Comment